Foto hierboven: de Hoge Ardennen bij Erneuville (tussen La Roche en Libramont-Chevigny), provincie Luxembourg, fietsroute RV7.
Het idee ontstond bij het zoeken naar een voorjaarstocht voor 2025. Mijn opdrachtgevers hebben me deze maanden veel werk gegund, en opdat in vervulling gaat wat geschreven staat – al wie een tunnelplan schrijft, zal eene reekening stuuren ende daer goet van leeven – vind ik dat helemaal niet erg, maar het herschikt de prioriteiten. Tot juli is er geen ruimte voor een langere tocht, zoals in 2023 naar Stavanger.
Kanshebber
Dit zou het moment kunnen zijn voor de Ronde van Nederland. Die begint en eindigt in Arnhem, 1400 kilometer die ik in 14 dagen kan doen. En toch weet ik het niet. Ik ben bang dat ik me vroeg of laat ga vervelen. Overtuig me er niet van dat Nederland mooi is, maar op de dagen die ik vrijmaak voor een tocht zoek ik meer avontuur, een betere prijs-kwaliteit verhouding zogezegd. En eigenlijk is 14 dagen dit voorjaar te lang.
Wat als ik…
En wat als ik dat uitgangspunt – de contouren van het land volgen – nou eens toepas op België? Ik heb er altijd gefietst met het gevoel van avontuur en wil er naar terug. Ik heb er tien jaar gewerkt, ik voel me er thuis. Met de trein naar Eindhoven of Maastricht – om vanaf daar de grens over te gaan – is eenvoudig en duurt (Amersfoort-Maastricht) 2 uur en 23 minuten. Eigenlijk klopt alles aan dat idee. Maar kan het ook?
Ik sluit me een paar avonden op achter m’n Mac, met koffie, Einaudi en BaseCamp. Als de wolk van geestdrift, toewijding en pure fietsliefde optrekt staat het resultaat helder en onontkoombaar op m’n beeldscherm: 967 fietskilometers, langs de rand van heel België, met uitzondering van de zuidoosthoek rond Arlon. Ja, het kan! Ik dacht dat een ronde van België veel langer zou zijn.
Met Nederlands-Limburgse ouders en voorouders vind ik dat de Ronde van Nederland mank loopt omdat de hele laars van Limburg er niet in voorkomt. Dan wil ik zoiets in België ook niet doen. Ik maak een proefversie met een lus door de zuidoosthoek bij Arlon en kom in totaal flink boven de duizend kilometer uit. Onder die duizend kilometer blijven is te mooi, ik houd het zo. Met de excuses aan de Arlonais.
De naam
In Nederland kun je een pretfietsronde straffeloos ‘de Ronde van Nederland’ noemen, omdat we die in wielerland niet hebben. Tot 2004 was er de Eneco Tour, vanaf 2025 is er de Tour of Holland. De kans dat ome Henk en tante Geertje met glimmende Ortliebs naast een verbaasde Mathieu van der Poel aan de start verschijnen is er dus niet. In België is de Ronde van België een begrip, dus dat is voor mijn route geen handige naam. ‘De contouren van België dan?’ Te geografisch. ‘De kleuren van België?’ Beter, maar ik wil wegblijven van associaties met kleuren van gewesten en vlaggen. ‘Langs de rand van België’ heeft een theelepel Indiana Jones, een beetje mysterie en klopt ook best aardig.
Uitgangspunten
In een eigen route kan ik alles stoppen wat ik leuk vind aan fietsen en vermijden wat ik… (precies). De route:
- volgt de contouren van België en krijgt zo iets mee van de afwisselende Belgische geografie;
- blijft zo veel mogelijk uit de buurt van autoverkeer en gaat over fietspaden en kleine wegen;
- gaat door de natuur van bossen, nationale parken en natuurgebieden;
- kiest het avontuur van heuvels, klassieke klimmen, venen en hier en daar een onverharde weg;
- komt langs een aantal hoogtepunten van cultuur, historie en fietsvoorzieningen.
Kenmerken
Ik heb de route (stand: 6 april 2025) nog niet uitgeprobeerd. Er kunnen dus nog onvolkomenheden in zitten, zoals onfietsbare wegen.
- Start- en eindpunt van de route is Waterburcht Pietersheim bij Lanaken (Belgisch Limburg). Wie met de trein vanuit België komt stapt het beste uit op station Bilzen (kijk hier voor een kaart van het Belgische spoorwegennet) en fietst dan 16,5 kilometer naar Pietersheim. Met de trein vanuit Nederland is station Maastricht het dichtste bij, op 8 kilometer fietsen van Pietersheim. Voor wie (toch) met de auto komt is er een parkeerplaats niet ver van burcht en kasteel.
- De totale lengte van de uitgezette route is 967 kilometer.
- De in BaseCamp uitgezette tracks gaan over 9811 hoogtemeters. Het werkelijke aantal hoogtemeters is lager dan BaseCamp berekent, ik schat zo’n 6500. Ter vergelijking: de Benjaminse-route naar Rome heeft 17.762 echte hoogtemeters.
- Een enkele keer ontkom ik niet aan een kort stuk langs of over een doorgaande weg. Met Google street view heb ik gecheckt of dat er veilig genoeg uitziet.
- Ik maak dankbaar gebruik van delen van bestaande fietsroute als de Kempenroute en de Heuvelroute, maar wijk er vanaf waar dat beter uitkomt.
- In de Pointe de Givet, het stukje Frankrijk waar het Maasdal België in prikt, gaat de route kort door Frankrijk. Dat scheelt veel extra kilometers.
- De route zoekt het avontuur van heuvels, hoogten en onverharde wegen. Veel fietsroutes vermijden die zoveel mogelijk, deze niet.
- Avonturiers zijn ook maar mensen: (1) alle onverharde wegen zijn voor zover ik weet te fietsen, (2) in de Ardennen heb ik de hoogtemeters verdeeld.
- De route gaat door een aantal steden: Antwerpen, Gent, Brugge, Ieper, Tournai en Mons. De beste manier om historische centra te zien is er – letterlijk – dwars doorheen te gaan. In voetgangersgebieden betekent dat lopen met de fiets aan de hand, maar het brengt je hopelijk iets.
- Bij mijn beste weten zijn alle wegen en paden waarover de route voert vrij toegankelijk, dus geen privéterreinen of verboden militaire domeinen.
- Ik ben de Konditoreien in Eupen niet vergeten.

Zuidzijde van de Burg in Brugge, met in het midden het stadhuis en rechts in de hoek de ingang van de basiliek van het Heilig Bloed.
De tracks
Ik heb de route verdeeld in tien etappes en tien tracks, maar hoe ver je op een dag fietst bepaal je natuurlijk zelf. Het einde van elke track is op een plaats waar je even van de weg af kunt om een nieuwe track te laden. Voor wie mijn etappe-indeling volgt is het vanaf elk track-eindpunt (behalve bij track 9) maar een paar kilometer fietsen tot de dichtstbijzijnde camping of bivak.
Vorm en versie
Een track, zoals LRB1-0425-Lan-Retie-101km, begint met de routecode en het nummer van de track, gevolgd door de maand en het jaar waarin ik de track heb gepubliceerd. Daarmee kun je toekomstige nieuwe versies van de tracks van elkaar onderscheiden.
Ik heb de tracks gemaakt in Garmin BaseCamp, op basis van de OpenFietsMap-kaart van de Benelux (full version), versie van april 2025. OFM-kaarten zijn gratis en nauwkeurig, en werken alleen (en heel goed) op Garmin gps’en. Ik gebruik ze al jaren, op al mijn tochten.
Langs de rand van België | Tracks
Code | Van - Naar | Kilometers | Hoogtemeters | Te zien onderweg |
---|---|---|---|---|
LRB1 | Lanaken – Retie | 101 | 622 | Pietersheim – nationaal park Hoge Kempen – Mechelse heide – station Asch – kasteel De Schans – nationaal park Bosland – Fietsen door de bomen |
LRB2 | Retie – Waasmunster | 103 | 566 | Grotenhoutbos – bosreservaat ’s Herenbos – Antwerpen – Sint-Annatunnel – fietssnelweg F4 |
LRB3 | Waasmunster – Bredene | 107 | 523 | Lokeren - Gent (Sint-Baafskathedraal, het Gravensteen) – Drongengoedbos – Brugge (Kruispoort, Burg, Markt) |
LRB4 | Bredene – Ieper | 96 | 647 | Oostende – Noordzeekust – Nieuwpoort – Spoorlijn 74 – IJzer – Dodengang – Diksmuide (IJzertoren) – Baneberg en Kemmelberg – Ieper (Menenpoort) |
LRB5 | Ieper – Blaton | 98 | 639 | Wervik, Leie (grens met F) – Schelde – Tournai – Ancien Canal Pommerœl-Antoing |
LRB6 | Blaton – Rance | 94 | 871 | Parc naturel des Plaines de l’Escaut – Bois de Ghlin – Mons – RAVeL L109 |
LRB7 | Rance – Vresse-sur-Semois | 94 | 1508 | RAVeL L109 – Chimay – Parc National de l’Entre-Sambre-et-Meuse – Fumay (F) - Maas – Semois |
LRB8 | Vresse-sur-Semois – Ortheuville | 88 | 1632 | Dal van de Semois – Bouillon – Hoge Ardennen – Libramont-Chevigny – Ourthe Occidentale |
LRB9 | Ortheuville – Hockai | 81 | 1675 | La Roche-en-Ardenne – Lage Ardennen – La Gleize – RAVeL L44A |
LRB10 | Hockai – Lanaken | 105 | 1128 | Signal de Botrange (hoogste punt van B) – Hoge Venen – Wesertalsperre – Eupen – Plateau van Herve – Voerstreek – Maas – Albertkanaal |
Opgeteld | 967 | 9811 | Het aantal hoogtemeters is in werkelijkheid kleiner, update volgt. |
Tot slot
Het downloaden van de tracks kost je niets, het fietsen van de route is – dat begrijp je – op eigen risico. Wat voor elke route geldt, geldt ook voor deze: blijf goed uitkijken. Deelname aan het verkeer is nooit zonder risico’s, ook niet op de stilste wegen. Ik heb de route nog niet gefietst, er kunnen onveilige situaties in voorkomen. Zodra ik de route heb uitgeprobeerd verwerk ik mijn bevindingen in de tracks en op deze pagina.
Ik verwacht met deze route wereldberoemd en schatrijk te worden. Ook in het onwaarschijnlijke geval dat dat niet gebeurt, wens ik je heel veel plezier toe met het fietsen van deze route – minstens zoveel plezier als ik heb gehad bij het maken ervan!